Pokud jste právě ve fázi svatebních příprav, kdy se rozmýšlíte nad nejlepším harmonogramem vašeho svatebního dne, mějte na paměti, že časová osa svatebního dne je jen vodítko. Nic se nestane, pokud se některé momenty odehrají o pár minut dříve nebo naopak později. Proč neprodloužit koktejl, když se hosté baví (nebo pokud kuchyně nestíhá). Proč neuspíšit první tanec, když už všichni dojedli. Vaši hosté si toho ani nevšimnou, ale podstatné je, aby měli pocit, že vše běží jako po másle, plynule navazuje a nevzniká prostor, aby se někdo nudil. Jediným pevným bodem by měl být začátek obřadu. I ten se může zpozdit, ale ne o více jak 5 maximálně 10 minut.

Pro začátek je dobré zmínit, že někteří svatební profesionálové nabízejí svoji práci v časových balíčcích, typicky fotografové nebo svatební kameramani. Tyto balíčky jsou většinou osmi, deseti nebo dvanáctihodinové, a proto je dobré jim přizpůsobit svatební harmonogram, aby se nestalo, že některou část svého svatebního dne nebudete mít zaznamenanou. Pojďme si tedy  ukázat typický časový rámec, který používám na svatbách, které organizuji. 

▸ Práce vizážistky / hairstylistky zabere 1,5 -3 hodiny, takže pokud plánujete first look,  začněte s přípravami 5 hodin před obřadem.

▸ Následuje first look. Zařaďte ho 2 – 2,5 hodiny před obřadem. Určitě nechcete, aby vás hosté viděli, jakmile se začnou sjíždět. A věřte mi, že se vždycky najde spousta hostů, kteří přijdou i třeba s hodinovým předstihem.

▸ Pokud neplánujete first look, stejně vám doporučuji obléknout si šaty zhruba 1 hodinu před obřadem. Jednak budete mít jistotu, že opravdu vše sedí, ale hlavně fotograf bude mít dostatek času nafotit vám několik fotografií ještě z příprav. 

▸ Obřad začíná na čas. Tečka. Dobře akademických 5-10 minut se povoluje, ale ne víc. Myslete na to, že někteří hosté jsou na místě už hodinu a, i když jim nabídnete občerstvení, opravdu nechtějí dále čekat a brzy začnou být netrpěliví. To samé platí pro hosty, na nikoho se nečeká.

▸ Obřad obyčejně trvá 20-45 minut a je následován gratulacemi, které mohou trvat od 5- 15 minut dle počtu hostů

▸ Pak většinou navrhuji mým klientům rodinné focení 20-30min , kdy si ostatní hosté dopřejí koktejl nebo doporučuji rovnou přejít k recepci. Pokud mají hosté koktejl, pak se lépe provádí Grand Entrance, tedy slavnostní příchod ženicha a nevěsty, který může volně přejít v první tanec nebo k zahájení hostiny.

▸ Hostinu zahajují většinou proslovy a přípitky. Zde doporučuji ne více jak 5 proslovů, i když u některých národností jich bývá daleko více. Upozorněte vaše hosty, kteří budou chtít pronést pár slov, ať se to nezvrhne v dlouhý monolog. Doporučuji 2-3 minuty. Jednak nechceme hosty unudit k smrti a pak, většina z nich už se také těší na jídlo.

▸ Oběd nebo večeře obvykle 45min – 1,5 hodiny, záleží na rychlosti servírování a  také kuchyni. Tohle je vždy dobrý ukazatel toho, jak dobrý máte catering.

▸ Poté většinou zařazuji krájení dortu. Důvod je ten, že v průběhu dne obecně se s hosty velmi těžko manipuluje. Pokud už tedy sedí u stolu, je dobré nechat je na místě a zařadit do programu např. krájení dortu. Někteří mí klienti ale preferují po hostině zařazení prvního tance, což je také proveditelné, ale pak jim doporučuji, aby, když už jsme hosty přinutili zvednout se od stolu, toho využili a  nechali hostům alespoň 45 min – 1 hodinu na následnou taneční zábavu na parketu. Nevěřili byste, jak to má potom DJ obtížné, aby znovu dostal svatebčany na parket. 

▸  V rámci večerní zábavy, když už hosté tančí, je dobré zařadit další tradice jako je např. házení kytice, podvazku atd.

Obecně platí pravidlo – čím méně hromadných organizovaných přesunů tím lépe.  Zvlášť u větších svateb. Ještě bych podotkla, že pokud máte větší svatby, vyplatí se mít někoho, kdo vám důležité momenty svatebního dne odmoderuje, kdo sdělí hostům, co se bude dít. Většina svatebních koordinátorů to běžně dělá. U menších rodinných svateb není moderátora třeba a obvykle si vystačíte s DJ. Podle mých zkušeností moderátor zbytečně narušuje rodinnou atmosféru a v hostech to může vyvolat zbytečný odstup.

Na závěr bych Vám chtěla říct, že ve skutečnosti se většina svateb nikdy nedrží přesně stanoveného harmonogramu, různé části svatebního dne se odchýlí o patnáct až dvacet minut (pokud ne více) od časové osy a později se jim další program operativně přizpůsobuje. Dokonce je to tak i u svateb, které organizujeme my. Vždycky se totiž snažíme o co nejpohodovější atmosféru pro nevěstu a ženich a jejich svatební hosty.

Pokud byste se rádi poradili ohledně vaší svatby, budu ráda, když mě kontaktujete.

Vaše K.

Katka je zakladatelka a kreativní ředitelka svatební agentury EVENTISTA. Od roku 2013 navrhla  a zorganizovala množství výjimečných svateb a eventů. Pro více informací ji můžete kontaktovat zde:

katerina@eventista.cz

Přečtěte si také:

Jakou vybrat svatební agenturu?

Kolik stojí služby svatební agentury?